Τα «Ινστιτούτα Πούσκιν» κατακτούν τον πλανήτη

Τα «Ινστιτούτα Πούσκιν» κατακτούν τον πλανήτη


Σχολεία δωρεάν εκμάθησης της ρωσικής γλώσσας θα ανοίξουν σε δεκάδες χώρες, ικανά να ανταγωνιστούν τα Ινστιτούτα Κομφούκιος, Γκαίτε και Θερβάντες

Ως το τέλος Αυγούστου θα συσταθεί το Συμβούλιο ρωσικής γλώσσας και πολιτισμού, το οποίο θα αναλάβει την προώθηση της ρωσικής γλώσσας και κουλτούρας στις χώρες της ΚΑΚ (Κοινοπολιτεία των Ανεξάρτητων Κρατών), στις περισσότερες χώρες της ΕΕ, στις ΗΠΑ, την Κίνα και την Ιαπωνία, καθώς και στις χώρες της Μέσης Ανατολής. Συνολικά, στον κατάλογο προτεραιότητας θα συμπεριληφθούν περίπου 50 κράτη. Για την υλοποίηση του προγράμματος θα διατεθούν 37,5 εκατ. ευρώ.

Πόλος έλξης ξένων φοιτητών τα ρωσικά ΑΕΙ
Σημαντικότερη αποστολή του νέου φορέα θα είναι η δημιουργία δικτύων από κέντρα με την ονομασία «Ινστιτούτο Πούσκιν», όπου όλοι όσοι το επιθυμούν θα μπορούν να μαθαίνουν τη γλώσσα και να γνωρίζουν τον ρωσικό πολιτισμό και τις παραδόσεις. Η διδασκαλία της ρωσικής θα γίνεται στα ήδη υπάρχοντα πολιτιστικά κέντρα, ενώ θα ανοίξουν και νέα. Ηδη στο Παρίσι αναζητούν ήδη το κατάλληλο μέρος για ένα τέτοιο κέντρο.
Έως τώρα, ανάλογες πρωτοβουλίες για την υποστήριξη της ρωσικής γλώσσας είχαν πραγματοποιήσει διάφορα όργανα, όπως το ρωσικό Κοινοβούλιο, το υπουργείο Εξωτερικών, τα ιδρύματα συνεργασίας με ρωσόφωνες οργανώσεις και ρώσους πολίτες του εξωτερικού «Ρωσική συνεργασία» και «Ρωσικός κόσμος» κ.α. Πλέον, η κυβέρνηση αποφάσισε να συστηματοποιήσει το έργο αυτό.
Πρεμιέρα το φθινόπωρο
Το Συμβούλιο ρωσικής γλώσσας θα δημιουργηθεί στις αρχές του φθινοπώρου. Θα μετέχουν σε αυτό εκπρόσωποι του Κοινοβουλίου, του υπουργείου Εξωτερικών, του υπουργείου Πολιτισμού, της «Ρωσικής συνεργασίας», επιστημονικών, εκπαιδευτικών, καλλιτεχνικών και επιχειρηματικών οργανισμών, ενώ επικεφαλής του θα τεθεί η αναπληρωτής πρωθυπουργός της Ρωσίας, Όλγκα Γκολόντετς, αναφέρει η εφημερίδα Izvestia. Ο εκπρόσωπος της Όλγκα Γκολόντετς, Αλεξέι Λεβτσένκο, δήλωσε ότι η προετοιμασία για τη δημιουργία του φορέα βρίσκεται στο τελικό της στάδιο και ο προϋπολογισμός του για το 2013 θα ανέλθει στα 37,5 εκατ. ευρώ.

Το κέντρο για την ανάπτυξη της γλώσσας, θα αποτελέσει το Κρατικό Ινστιτούτο Πούσκιν, το οποίο θα ετοιμάσει το επιστημονικό και μεθοδολογικό υλικό. Όπως εξήγησε στη RBTH ο αναπληρωτής κοσμήτορας της σχολής διδασκαλίας και πρακτικής ξένων φοιτητών, Μπαραουντίν Καράτζεφ, τα τελευταία χρόνια το ενδιαφέρον για τη ρωσική γλώσσα αυξάνεται και για πρακτική έρχονται φοιτητές από όλο τον κόσμο. Όπως αναφέρει ο συνομιλητής της RBTH, μεγάλο ενδιαφέρον για τη γλώσσα υπάρχει στις ανατολικές χώρες και κατ’ επέκταση πολύς είναι ο κόσμος που έρχεται από τις χώρες της ΚΑΚ. Για παράδειγμα στο Τατζικιστάν, στη Ντουσανμπέ, υπάρχουν ήδη τρία κέντρα ρωσικής γλώσσας. Επίσης, υφίσταται συνεργασία με ανάλογα κέντρα από όλες σχεδόν τις ευρωπαϊκές χώρες. Οι ξένοι, ανοίγουν μόνοι τους κέντρα και διδάσκουν τη ρωσική. Τον Σεπτέμβριο θα έρθει στο Ινστιτούτο ένα μεγάλο γκρουπ από γερμανούς φοιτητές, ενώ εκτός από αυτούς, στο Πούσκιν έρχονται Γάλλοι, Βέλγοι, Βόσνιο, Σέρβοι, Τσέχοι, Σλοβάκοι, Αιγύπτιοι, Σουδανοί, Ταϊλανδοί, Σαουδάραβες, και από άλλες χώρες. Ο Καράτζεφ επεσήμανε ότι ενδιαφέρονται περισσότερο για τη ρωσική γλώσσα επιχειρηματίες και δικηγόροι που συνεργάζονται με ρωσικές εταιρίες, αλλά υπάρχουν και εκπρόσωποι επαγγελμάτων από τον ανθρωπιστικό τομέα, όπως φιλόλογοι, μεταφραστές, ιστορικοί, ψυχολόγοι, κοινωνιολόγοι. Στάθηκε επίσης στο γεγονός ότι άλλοτε το Ινστιτούτο διέθετε πολλά παραρτήματα, αλλά μετά την κατάρρευση της ΕΣΣΔ σταμάτησαν να χρηματοδοτούνται και τα κέντρα άρχισαν να λειτουργούν ανεξάρτητα, ενώ αρκετά απλώς έκλεισαν.
Ηπιας ισχύος» ρωσική διπλωματία
Σύμφωνα με τον Α΄ αντιπρόεδρο του Κοινοβουλίου για εξωτερικά θέματα, Λεονίντ Καλάσνικοφ, το Συμβούλιο που δημιουργείται εντάσσεται στη θεωρία της «ήπιας ισχύος» της ρωσικής διπλωματίας. Θεωρεί ωστόσο, ότι τον γενικό συντονισμό θα έπρεπε να αναλάβει η «Ρωσική συνεργασία» και όχι η κυβέρνηση.
Η Όλγκα Κριστανόβσκαγια, διευθύντρια του Κέντρου μελέτης της κοινωνικής-πολιτικής ελίτ του Ινστιτούτου Κοινωνιολογίας, της Ρωσικής Ακαδημίας Επιστημών, είναι σίγουρη ότι με τη βοήθεια της γλώσσας θα μπορέσει να ενισχυθεί η ρωσική επιρροή στο εξωτερικό. Όπως αναφέρει «η ζώνη εξάπλωσης της ρωσικής γλώσσας ήταν πάντα ζώνη πολιτιστικής και γεωπολιτικής επιρροής μας. Η απώλεια του ρωσόφωνου πληθυσμού στο χώρο της πρώην ΕΣΣΔ αποτελεί γεωπολιτικό πρόβλημα. Στα κέντρα θα θελήσουν σπουδάσουν ξένοι, οι οποίοι σκοπεύουν να εργαστούν σε επιχειρήσεις που συνδέονται με τη Ρωσία. Επίσης, υπάρχουν και πολλοί άνθρωποι που αγαπούν το ρωσικό πολιτισμό».
Ο επικεφαλής επιστημονικός συνεργάτης του Δημογραφικού Ινστιτούτου της Ανωτάτης Σχολής Οικονομικών, Νικήτα Μκρτσιάν, αναφέρει ότι τα τελευταία 20 χρόνια στον κόσμο, ο αριθμός αυτών που κατέχουν τη ρωσική γλώσσα έχει μειωθεί σημαντικά. Όπως εξηγεί, κάποτε διδασκόταν σε όλη την ΕΣΣΔ, στις χώρες του Συμφώνου της Βαρσοβίας, σε πολλές ασιατικές χώρες, στην Αφρική. Σήμερα έρχονται στη Ρωσία πολίτες από την πρώην ΕΣΣΔ και αυτοί μιλάνε πολύ άσχημα τα ρωσικά. Ο ειδικός διευκρινίζει ότι όσο περισσότεροι άνθρωποι θα έχουν την ευκαιρία να μάθουν τη ρωσική στις χώρες τους, τόσο μεγαλύτερη θα είναι η ποιότητα των γνώσεων εκείνων που έρχονται στη Ρωσία. Σύμφωνα με τον κ. Μκρτσιάν, «χρειαζόμαστε μετανάστες από τις χώρες της πρώην ΕΣΣΔ. Κάθε χρόνο δεχόμαστε 200.000 πολίτες. Οι μετανάστες για λόγους εργασίας με βάση τα επίσημα στοιχεία είναι 1,5 εκατομμύριο, ενώ ο αριθμός των παράνομων -σύμφωνα με εκτιμήσεις- φτάνει τα 5 εκατομμύρια. Αν όλοι αυτοί δεν γνωρίζουν τη ρωσική γλώσσα, τότε θα πρέπει να τη μάθουν εδώ, πράγμα που είναι πιο δύσκολο. Τον ενήλικα είναι πιο δύσκολο να τον διδάξεις, από ότι ένα παιδί, ενώ συν τοις άλλοις οι εργαζόμενοι δεν έχουν χρόνο για μαθήματα». Τόνισε επίσης, ότι η ανάπτυξη των κέντρων αυτών θα βρίσκεται σε άμεση συνάρτηση με το βαθμό αύξησης της ελκυστικότητας της Ρωσίας.
Ο επικεφαλής του ιδρύματος «Ρωσικός κόσμος» και της επιτροπής του Κοινοβουλίου για θέματα εκπαίδευσης, Βιατσεσλάβ Νίκονοφ, αν και υποστηρίζει την ιδέα, θεωρεί πάντως ότι για τους στόχους που έχουν τεθεί η χρηματοδότηση είναι πολύ μικρή. Μαζί του συμφωνεί και ο κ. Καράτζεφ, ο οποίος ανέφερε ότι κάθε ολοκληρωμένο σχολείο γλώσσας απαιτεί σημαντικές επενδύσεις, ενώ αρκετά χρήματα θα χρειαστούν και για τη στήριξη αυτών των προγραμμάτων συνολικά.