Η Αρκτική Οδύσσεια με αρχαία φρεγάτα

Η Αρκτική Οδύσσεια με αρχαία φρεγάτα

Αρκτικός Οδυσσέας: ταξιδεύοντας στο μέλλον με αρχαίες φρεγάτες

Παλιά ξύλινα ιστιοφόρα «ξαναζούν» καθώς κατασκευάζονται στο Πετροζαβόντσκ πάνω από 30 χρόνια. Οι ναυτικοί του ομίλου “Αρκτικός Οδυσσέας” έχουν κάνει ήδη το γύρο του κόσμου με φρεγάτες, και σκούνες και ετοιμάζουν μια μαγική αναζήτηση στο «νησί των θησαυρών» ακόμα κι αν βρεθούν αντιμέτωποι με τους πειρατές του 16ου αιώνα!

Οι κάτοικοι των παραθαλάσσιων περιοχών της Καρελίας και του Αρχάγγελσκ ταξίδευαν αιώνες με κουπιά και με πανιά, ανακαλύπτοντας νέους ορίζοντες. Η δόξα τους θάμπωσε λίγο σήμερα – τους θυμούνται κυρίως οι ιστορικοί. Αλλά και οι ερασιτέχνες ναυπηγοί, όχι μόνο θυμούνται, αλλά και ναυπηγούν ιστορικά σκάφη με βάση παλιά σχέδια και περιγραφές, τα οποία δε διστάζουν να τα ρίξουν στη θάλασσα και να τα δοκιμάσουν, οργανώνοντας αποστολές πάνω στα ίχνη των προγόνων τους!
Navigare nesesse est. “Η ναυσιπλοΐα είναι ανάγκη”: εδώ και 32 χρόνια ο ναυτικός όμιλος “Αρκτικός Οδυσσέας” από το Πετροζαβόντσκ ακολουθεί αυτό το μότο των ναυτικών της αρχαιότητας. Εδώ κατασκευάζουν αντίγραφα ιστορικών ιστιοφόρων σε πραγματική κλίμακα. Μέσα στα τριάντα χρόνια κατασκευάστηκαν πάνω από τριάντα σκούνες, λέμβοι, βάρκες και φρεγάτες. Είκοσι πελάγη των τριών ωκεανών διέπλευσαν τα σκάφη του “Αρκτικού Οδυσσέα”. Όλα αυτά τα χρόνια το τιμόνι βρίσκεται στα γερά χέρια του Βίκτορ Ντμίτριεφ, ιδρυτή και προέδρου του “Αρκτικού Οδυσσέα”.
Η αρχή
Το 1978 ο επιστημονικός συνεργάτης του ναυπηγικού ινστιτούτου Βίκτορ Ντμίτριεφ αγόρασε μια παλιά βάρκα με κινητήρια δύναμη είκοσι ίππων. Το ονόμασε “Αρκτικός Οδυσσέας”. Μ' αυτό το σκάφος ο καπετάνιος, μαζί με την οικογένειά του και τους τρεις ναύτες-μαθητές σχολείου, αναχώρησαν για τον  πρώτο πλου – από το Πετροζαβόντσκ μέσω ποταμών και λιμνών στο Λένινγκραντ. Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού ο Βίκτορ διαπίστωσε ότι η παράδοση ναυσιπλοΐας των προγόνων του κινδυνεύει να λησμονηθεί, και αποφάσισε να ασχοληθεί με τη ναυπηγία. Συγκέντρωσε ειδικούς: μηχανικούς και τεχνίτες (σήμερα ο όμιλος διαθέτει δικό της κατασκευαστικό γραφείο).
Το 1987 εγκαινιάστηκε η πρώτη αναστήλωση της βάρκας “Πομόρ”. Το σκάφος χωρίς κινητήρα, με πανιά και κουπιά, ταξίδευε ακολουθώντας τις βόρειες θαλάσσιες διαδρομές, έχοντας φτάσει στην Σκανδιναβία, τον Καναδά και την Αλάσκα.
Από μικρά σκάφη στο πλεούμενο σπίτι
Στην αποβάθρα του Ναυτικού ιστορικού-πολιτισικού ομίλου “Αρκτικός Οδυσσέας” κατασκευάζονται νέα σκάφη: λέμβοι και βάρκες. Ο Βίκτορ Ντμίτριεφ δείχνει τη λέμβο:
“Αυτή θα ταξιδέψει στον πατέρα, στο Τολιάτι. Και τις βάρκες τις φτιάχνουμε για την αποστολή – τον βόρειο περίπλου της γης. Θα ξεκινήσουν από το Πετροζαβόντσκ, θα ακολουθήσουν τους ποταμούς Σούχονα και Ντβινά προς τη Λευκή Θάλασσα και τα Σολοβκί. Έπειτα, σιδηροδρομικώς, τα πλοία θα μεταφερθούν στου Ουστ-Κουτ και με τον ποταμό Λένα θα κατεβούμε μέχρι το Τίξι, και από 'κει, ακολουθώντας τη ακτογραμμή της όχθης, στο Αναντίρ. Θα πραγματοποιήσουμε τη διαδρομή του Σεμιόν Ντεζνιόφ (περίφημος θαλασσοπόρος, εξερευνητής της Σιβηρίας, - σημείωση του επιμελητή).
Η μόνη διαφορά του σκάφους που κατασκευάστηκε πρόσφατα, από τους προγόνους του είναι ο κινητήρας, δια παν ενδεχόμενο. Η μικρή καμπίνα χωράει οκτώ άτομα, και άλλα τέσσερα μπαίνουν στο κατάστρωμα. Χρειάστηκαν περίπου τρεις μήνες για να κατασκευαστεί αυτό το σκάφος. Η λέμβος ήθελε λίγο παραπάνω.
“Αυτή τη στιγμή σχεδιάζουμε το πρωτότυπο ενός πλωτού σταθμού”, λέει ο Ντμίτριεφ. “Είναι δύσκολο πια να βρεθεί στην Αρκτική κατάλληλος πάγος ώστε να τοποθετηθεί εκεί ένας ερευνητικός σταθμός. Οι αμερικανοί τοποθετούν ερευνητικές πλατφόρμες στη βάση του παγοθραυστικού. Ενώ εμείς κατασκευάζουμε τώρα ένα μικρό σκάφος με βάση ασθενή μαγνητικά υλικά – ξύλο και συνθετικά υλικά. Θα είναι ένα μικρό πλεούμενο σπιτάκι, ένα χάουσμπόουτ. Μελετούμε τις τεχνολογίες που θα αξιοποιήσουμε αργότερα για τους πλωτούς σταθμούς: ελαφρά υλικά, αεροδυναμικό σχήμα του κύτους, κινητήρας ανύψωσης.
Ναυπηγικό Μουσείο
Ο Βίκτορ λέει ότι το καλοκαίρι η προκυμαία του συλλόγου μετατρέπεται σε μαρίνα:
“Σχεδόν κανείς στη χώρα μας δεν γνωρίζει τι σημαίνει ιστιοπλοΐα. Πιστεύουν πως πρόκειται για κάτι πανάκριβο, κάτι από τη ζωή του Αμπραμόβιτς. Αυτό δεν ισχύει διόλου: η λέξη “γιοτ” μας ήρθε από την Ολλανδία, και σημαίνει “σκάφος αναψυχής”. Μπορεί βέβαια να πρόκειται για τεράστιο γιοτ μεγιστάνα, αλλά και για πολύ μικρή βάρκα.
Το μουσείο του ομίλου είναι ένα μεγάλο καρέ των αξιωματικών πλοίου: πάνω στο τραπέζι υπάρχει ένα πανί ιστιοφόρου, ξάρτια κρέμονται από τις στήλες. Πάνω στους τοίχους είναι αναρτημένα πανό, αφιερωμένα σε ξεχωριστά ταξίδια: στις βόρειες ρωσικές διαδρομές, στο Μεσόγειο, στο νησί Σπιτσμπέργκεν, στον Καναδά και στην Αλάσκα.
Επί του πλοίου!
“Οι βασικοί εχθροί του τουρίστα στην Καρελία είναι τα κουνούπια και τα τσιμπούρια. Και πάνω στο νερό δεν υπάρχει ούτε το ένα, ούτε το άλλο”, λέει ο Ντμίτριεφ. “Όμως για έναν περίεργο λόγο, ο στόλος στα νερά της Ονέγκα και της Λάντογκα εξαφανίζεται. Υπάρχει μόνο ένα ιπτάμενο δελφίνι που πηγαίνει στο Κιζί. Υπάρχουν πάρα πολλά νησιά σ' αυτές τις λίμνες, όμως είναι απρόσιτα προς το παρόν για τους περισσότερους τουρίστες. Όταν θα έχουμε μικρά ενοικιαζόμενα σκάφη... Φανταστείτε ένα πλεούμενο εξοχικό. Επιβιβάσου, ζήσε, ταξίδευε!
Ετοιμάζουμε ένα καινούργιο τουριστικό πρόγραμμα - “Το νησί των θησαυρών: οι πειρατές της λίμνης Ονέγκα”. Έχουμε δύο πλοία με πραγματικά κανόνια, η Καρελία έχει πολλά νησιά, τη βάση θα την εγκαταστήσουμε εδώ, στην προκυμαία του συλλόγου. Θέλουμε τους επισκέπτες μας να βυθιστούν στην εποχή της ακμής της πειρατείας, στον 16-17ο αιώνα, να δοκιμάσουν στο πετσί τους όλα τα ωραία της αναζήτησης του θησαυρού με ένα σκάφος, καθώς και της μάχης με πειρατές.